Reklama dźwignią handlu, a w wyborach inaczej nie jest.
Jak to się stało, że Gmina Aleksandrów Łódzki w tak niskiej cenie udostępniła kandydatce Platformy Obywatelskiej swoje billboardy?
Pani poseł Agnieszka Hanajczyk bardzo dobrze ze mną negocjowała, odpowie zapewne Burmistrz Jacek Lipiński. I proszę przyjąć moje zapewnienia, że na cenę tej usługi nie miał wpływu fakt, że byliśmy wtedy partnerami życiowymi prowadzącymi wspólne gospodarstwo, a do tej pory jesteśmy współwłaścicielami kilku nieruchomości! To wszystko tylko czcze insynuacje!

Analizując powtarzalne od lat sukcesy Platformy Obywatelskiej i jej przedstawicieli w Gminie Aleksandrów Łódzki zwraca uwagę duża aktywność jej głównych kandydatów. Mam tu na myśli przede wszystkim Pana burmistrza Jacka Lipińskiego i Panią poseł Agnieszkę Hanajczyk, pod patronem i w obecności których, odbywają się wszystkie imprezy lokalne, rodzinne pikniki, spotkania kół gospodyń, a nawet msze święte w kościele, który nie jest kościołem. Całość zawsze pięknie relacjonowana przez Urzędowy Wydział Informacji i Mediów za pośrednictwem bezpłatnego Biuletynu 40 i cztery dostarczanego pod drzwi mieszkańców i Telewizji Aleksandrów. Wszystko oczywiście w trosce o (i na koszt) mieszkańców.
Na koszt Gminy wydawana jest także Broszura Aleksandrów Łódzki Symbolem Sukcesu, która powstaje w takich samych kolorach i z tymi samymi zdjęciami co ulotki kandydatów PO.
Naszą uwagę zwróciła także ogromna ilość reklam i banerów wyborczych kandydatów PO, które pojawiają się na terenie naszej Gminy przed wyborami. Przypadek? Raczej nie, tym bardziej że część z billboardów na których się pojawiają należy do Gminy Aleksandrów Łódzki. Zwróciliśmy się o dokumenty źródłowe potwierdzające te transakcje do Gminy, ale odmówiono nam argumentując, że: ‚umowy te nie są dokumentem urzędowym podlegającym udostępnieniu w myśl ustawy o informacji publicznej‚. Przekracza to naszą percepcję dlatego nie czekając na rozstrzygnięcie WSA w tej sprawie wybraliśmy się do Krajowego Biura Wyborczego, gdzie partie składają sprawozdania finansowe z wyborów. Jeżeli bowiem PO zapłaciła cokolwiek Gminie musi być to wykazane w sprawozdaniu.

Jak wygrać wybory kiedy, budżet każdego kandydata jest ograniczony?
Wystarczy w cenach jak poniższe wynająć przestrzeń reklamową, a o wynik możemy być spokojni. Ważne, aby twój plakat był dobrze widoczny na każdym rogu.
Poniżej kilka faktur, które zwróciły naszą uwagę, a które Komitet Wyborczy Platformy Obywatelskiej RP zapłacił za reklamy na rzecz kandydatki Pani Agnieszki Hanajczyk.

Polecamy każdemu spróbować wynająć je w podobnej cenie. Życzymy powodzenia, szczególnie przed wyborami.

Zaznaczamy, że publikowane poniżej materiały stanowią ogólnodostępną informację publiczną, która została nam udostępniona na wniosek przez Krajowe Biuro Wyborcze w Warszawie.

1. Gmina Aleksandrów Łódzki zarobiła 243,00 zł netto (!!!) za miesiąc wynajęcia swoich podwójnych tablic reklamowych (6x3m) = 40zł/szt na miesiąc
fv-gminafv-gmina-2
2. Spółdzielnia Mieszkaniowa Aleksandrów Łódzki już więcej bo 487,70 zł netto za 3 banery 7x8m, 7x6m, 5x5m na miesiąc
fv-spoldzielnia-mieszkaniowafv-spoldzielnia-mieszkaniowa-2

3. Pan Damian Pakuła z ADVERTpro.co (do niedawna pracownik Urzędu Miejskiego w Aleksandrowie Łódzkim z ciepłą posadką) 1.000 zł netto za opracowanie strategii kampanii dla Pani Hanajczyk
fv-advert
4. Wojewódzki Szpital Specjalistyczny w Zgierzu 180 zł netto za baner 15×2,5m na miesiąc
fv-szpital
5. Zgierska Spółdzielnia Mieszkaniowa 691 zł za 3 banery w Zgierzu i Strykowie (3m2, 1,8m2, 12m2) na miesiąc
fv-spoldzielnia-mieszkaniowa-zgierz
6. Pabianicka Spółdzielnia Mieszkaniowa Aleksandrów 200 zł (!!!) za 4 billboardy (3x4m, 6x5m, 6x5m, 1x3m) na miesiąc [~2,66zł/m2]
fv-spoldzielnia-mieszkaniowa-pabianicefv-spoldzielnia-mieszkaniowa-pabianice-2
7. Sieradzka Spółdzielnia Mieszkaniowa już 1.500zł (25zł za 1m2) za 1 billboard 25m2 na miesiąc [60zł/m2]
fv-spoldzielnia-mieszkaniowa-sieradz
Ogłoszenia przed Pani Agnieszki Hanajczyk przed wyborami w 2015 r. umieszczane były także na budynkach PGKiM w Aleksandrowie Łódzkim oraz na ogrodzeniach ochotniczych straży pożarnych w okolicy. Dokumentów potwierdzających wypłacone wynagrodzenie z tego tytułu już nie znalazłem.

W kolejności cen za 1m2 mamy więc:

  • 2,25 zł/m2 – Gmina Aleksandrów Łódzki
  • 2,66 zł/m2 – Pabianicka Spółdzielnia Mieszkaniowa Aleksandrów
  • 3,96 zł/m2 – Spółdzielnia Mieszkaniowa Aleksandrów Łódzki
  • 4,80 zł/m2 – Wojewódzki Szpital Specjalistyczny w Zgierzu
  • 41 zł/m2 – Zgierska Spółdzielnia Mieszkaniowa
  • 60 zł/m2 – Sieradzka Spółdzielnia Mieszkaniowa

Chodź nie można porównywać bezpośrednio cen za 1m2 reklamy w różnych lokalizacjach to nawet uwzględniając wielkość miejscowości nic merytorycznego nie uzasadnia ponad 25-krotnej różnicy w najtańszej i najdroższej ofercie.

Gmina, w naszej ocenie, nigdy nie powinna inwestować w billboardy, a tym bardziej udostępniać ich w celach komercyjnych (?!?) jakikolwiek partią politycznym, bo jest to przestrzeń do nadużyć takich jak to. Podobnie jak publiczne szpitale. Co innego spółdzielnie mieszkaniowe, których zarząd powinien być z takiej działalności rozliczany przez członków.

Zatroskany Witek